mandag, januar 14, 2008

Dette er stort!


Stavanger 2008 gjorde allerede under åpningen et scoop ved å få Morten Abel til å framføre klassikeren Tore Tang. Han har ikke framført denne siden 1981, og salen var i ekstase! For alle oss innfødte rogalendinger vil nok dette bli høydepunktet i kulturåret. For å toppe dette må Mary Miller & co. minst grave opp Henrik Ibsen og få ham til å stille som instruktør for et av sine egne stykker. Så stort var det å høre denne klassikeren framført live etter så mange år. Men tuller ikke Abel litt med teksten tre minutter ute i låten? Han synger: "Då ska ingen plaga meg igjen, kor tid det bler det e det ingen ingen så vett". Det korrekte er selvsagt "Då ska ingen plaga meg igjen, eg ska ha ro der kor eg og Jesus ska bo". Dette er likevel ingen ting å henge seg opp i, det gjør nesten framføringen enda bedre. Dette er ekte saker!

4 kommentarer:

johnnas sa...

Dette e stort! Nesten litt plaga av himlengsel når eg hørre slikt. Godt nyttår jaffal!

Kjell Rune sa...

Helt enig. Det var ganske så spesielt. Huska vi hørte VELDIG mye på den plata da vi var på leirskole på Evje på barneskolen (6. klasse).

Veldig bra kommentar av en eller annen fjott da det ble annonsert at Morten Abel skulle framføre 'Tore Tang': "Konne han'skje tatt ein egen sang heller då...". Hvor dum går det an å bli?

kR

elis lesebabbel sa...

Og her kommer jeg med en aldri så liten oppfordring

For øvrig : godt nytt år!

Astrid med hageflekken sa...

Fantastisk! Så treige eg e så ikkje har fått med meg detta før nå.

Og Morten Abel har blitt minst dobbel så sexy siden 81 då han gjekk med cordfløyel å boblejakka. Det e godt gjort!