mandag, januar 21, 2008

Fordømte Leeds


Aldri før har jeg lest en bok der favorittlaget mitt hudflettes etter alle kunstens regler og likt det så godt. I denne biografiske romanen om Brian Cloughs 44 dager som manager for Leeds i 1974 får vi innblikk i en usedvanlig lite sympatisk klubb med en usedvanlig lite sympatisk spillergruppe. Av spillerne Clough overtar etter legendariske Don Revie er det kun Allan "Sniffer" Clarke som framstilles sånn noenlunde sympatisk, resten er en gjeng sutrende og egoistiske drittsekker som er godt over høyden som spillere. Det må sies at framstillingen kan være noe farget av Cloughs egen innstilling til Leeds, han hatet Leeds før han kom til klubben, mens han var i klubben og sikkert etter at han forlot klubben. Dette er en av de beste og mest underholdende romanene jeg har lest på lenge, den anbefales til alle som elsker eller hater fotball og/eller Leeds United, og til alle som vil lese om en usedvanlig karismatisk personlighet.

2 kommentarer:

Kjell Rune sa...

Virker veldig morsom på mange måter. Stakkars Clough! Var han virkelig så ille..?!? Vet ikke om han var like upopulær i Nottingham Forrest.

Ellers er det kun noen få dager igjen til Kent-konserten. Du kan jo komme på et vorspiel hos meg i forkant - hvis du har lyst da.

kR

John David Didriksen sa...

Clough var svært populær både i Derby og Nottingham Forest, det er mange som vil reise en statue av ham i de klubbene.

Vorspiel foran konserten høres bra ut, jeg lar forhåpentligvis høre fra meg.