mandag, juli 09, 2007

Pierluigi Collina

Min fotballinteresse er egenlig ganske begrenset, men jeg har en spesiell forkjærlighet for sportens mer spesielle innslag. Det er derfor jeg tidligere har skrevet om hardhausen Terry Butcher og galningen Uwe Rösler. I dag vil jeg skrive litt om en av fotballens virkelige karakterer, en av tidenes mest respekterte og dyrkede originaler. Jeg snakker selvsagt om Piereluigi Collina.



Det er ikke mange dommere som oppnår stjernestatus og blir de reneste kultfigurer, men Collina oppnådde begge deler. Med et blikk som kunne skremt selv Stuart Pearce og uten et hår på hele kroppen (pga. sykdommen Alopecia Areata) gjorde han seg gjennom 90-tallet og fram til 2004 fortjent til statusen som verdens beste og mest respekterte fotballdommer.



Utenom fotballen jobber han som økonomisk rådgiver og har også hatt en karriere som modell... Jeg tipper at jeg ikke er den eneste som savner denne mannen.

Ingen kommentarer: