tirsdag, juli 24, 2007

Severdigheter og suvenirer


I dag var dagen kommet for meg til å være en skikkelig turist, dvs. oppsøke severdigheter og kjøpe diverse kitschy suvenirer. Jeg oppsøkte først Riddaholmskyrkan. Det var en noe selsom opplevelse. Dette er rett og slett en gravkirke. Den harikke vært brukt til gudstjenester på nesten 100 år, men fungerer som gravsted for konger og annet fintfolk. Inne i kirken står det en haug med sarkofager rundt alle vegger, og på gulvet kan en se hvems levninger en går og trør på. Litt creepy...

Jeg likte bedre Riddarhuset. Det er et ekte aristokratisk palass der fintfolk pleide å samles for å bestemme saker og ting. Det er tydelig at Sverige har en mye mer aristokratisk tradisjon enn Norge, det kan en også se på bebyggelsen her i Stockholm. Mange storslåtte og gamle hus som nok ikke akkurat har vært brukt som arbeiderboliger.

Etter disse kulturelle innslagene var turen kommet til Gamla Stan. Den har jeg hørt mye fint om, og fin er den også, men den er etter mitt inntrykk litt vel mye av en turistfelle. Omtrent annenhver butikk i de trange gatene er en suvenirbutikk der en kan kjøpe tøyelger og andre spennende og autentiske suvenirer fra de gulblå. Næringsvett har de alltid hatt... Jeg lot meg selvsagt lure og kjøpte både det ene og andre (men ingen tøyelger). En mer forgjengelig "suvenir" jeg fikk med meg var en sekspakning folköl. Dette er så vidt jeg vet et særsvensk fenomen, en alkoholsvak øl som selges svært billig, jeg betalte 31,50 for sekspakningen. Det nærmeste vi kommer i Norge er vel enkelte sorter lettøl. Det har vært snakk om å innføre en slags folköl også i Norge, men kjenner jeg nordmenn rett hadde det ikke blitt noen salgsuksess.

1 kommentar:

johnnas sa...

Ta båten øve t Helsinki vel? Hørt at Finland ska vara bra. Evt kan du vurdera ein båttur t Riga. Trur nok Estonia va ein enkelthendelse. God tur jaffal.