onsdag, mars 05, 2008

Bibliotekmøte dag 1

Egentlig en litt misvisende tittel fra min side, siden jeg egentlig ikke har vært på bibliotekmøtet i dag. Derimot har jeg sammen med to kolleger fra samlingsavdelingen på UiS vært på besøk hos en av de ansatte i Periodikaavdelingen på Universitetsbiblioteket i Bergen og fått diverse råd og tips for hva vi kan gjøre for å utvikle oss videre. Det var veldig nyttig, siden de på mange måter er der vi helst ville vært nå og i alle fall skal være om forhåpentligvis ikke alt for lenge. Jeg tenker da spesielt på at de har gått mye mer i retning av å definitivt bytte ut tidsskrifter i papirform med nettutgaven.

Vi fikk masse gode råd og et godt innblikk i hvilke erfaringer de har gjort seg her i Bergen. Det er alltid greiere å gå veien når du kan få råd fra noen som har gått den før. Noe av det som jeg personlig syntes var mest interessant var hvor fort de ansatte på UiB hadde vent seg til å kun bruke nettutgaven av faglige tidsskrifter. For oss som ennå henger en smule igjen i den trykte verden er det ofte lett å forestille seg at en del vil foretrekke papir og ha problemer med å gå over til skjermbasert lesning. Dette hadde ikke vært noe problem i det hele tatt her i Bergen, heller tvert imot.

Et problem er jo at en oppsiktsvekkende nok må betale moms på nettutgaven av tidsskrifter, mens papirutgaven av de samme tidsskriftene er momsfri. Det kan virke som enkelte myndighetspersoner har sovet i timen og ikke henger helt med i utviklingen her, men siden det nå en gang er sånn som det er må vi finne en måte å håndtere dette på. Penger er nå en gang penger, en kan ikke bruke mer av dem enn det en har tilgang på. De store tidsskriftforlaga er jo heller ikke akkurat kjent for å drive veldedighet. De er mer i nærheten av utsugervirksomhet i forhold til bibliotekene som er deres kunder, med en gjennomsnittlig prisstigning på tidsskrifter som langt overskrider den generelle prisstigningen ellers i samfunnet.

Med andre ord er det utfordringer knyttet til dette, men jeg tror vi skal klare å nå våre mål. Det er mulig vi må ta tiden litt mer til hjelp enn det vi i utgangspunktet synes er ideelt, men det er nå en gang viktigere å komme sterkt enn å komme fort. Jeg har jo til og med hørt at enkelte sliter med at de kommer alt for fort, det skal nok vi klare å unngå.

1 kommentar:

Kjell Rune sa...

Jeg har lest litt at enkelt mannfolk er litt kjappe akkurat der...;) Haha...

Men jeg vil uansett foretrekke papirutgaven av tidsskrifter. Ikke like koselig å lese digitale tidsskrifter på senga - eller for å ikke snakke om på do...!!

kR