onsdag, august 31, 2005

Dagens ungdom

Når jeg ser på den forrige posten synes jeg at jeg skylder elevene å fortelle at de oppfører seg aldeles utmerket, og at min mentale helse ikke er verre enn vanlig.

Det finnes en del mennesker som alltid skal snakke dritt om dagens ungdom. Disse menneskene glorifiserer fortiden og mener alt, inkludert ungdommen, var mye bedre før. De kan kanskje finne på å si noe som dette:

"Ungdommen i dag bryr seg ikke om annet enn luksus og løssluppen livsførsel. Unge jenter og gutter oppfører seg dårligere enn før. De forakter alle autoriteter og har ingen respekt for alder og visdom. De reiser seg ikke når en eldre person kommer inn i rommet, og de er frekke mot foreldrene sine og andre. De forstyrrer hver eneste skikkelige samtale mellom fornuftige mennesker, de har dårlig bordskikk, og de har blitt en skrekk for foreldrene og lærerne."

Dette sa den greske filosofen Sokrates for godt over 2000 år siden... Med andre ord: Ikke noe nytt under solen. De som absolutt skal slenge dritt om dagens ungdom kan komme og si det til meg, så skal de få se at de som var ungdom for noen få år siden heller ikke alltid er så veloppdragne...

1 kommentar:

Anonym sa...

ja, sant.
får meg til å tenke på arne og egil, eller curt og roland som var slemme-slemme i sin tid
trekkspill var djevelsk og trommer var nok djevelsk-djevelsk.
Alle er vi barn av vår tid, sier no jeg.
Bra at det går så det suser i biblotek-gangen ! Heeey u !
Flott med positive "gamlinger" ...

Rachel