tirsdag, februar 19, 2008

Thomas Hylland Eriksen om den moderne ateismen


– Akademikere er kontrollfreaks, vet du. Vi skal ha oversikt over alt mulig, og sliter veldig med å erkjenne at noe er større enn oss selv. Vi liker ikke å forholde oss til sånt som ikke er mulig å forstå eller forklare. Jeg tror det er derfor mange av de intellektuelle angrepene på religionen er så opphissede. Folk som Richard Dawkins og Christopher Hitchens har i det siste skrevet veldig aggressive bøker mot religion. Jeg oppfatter dem som naive fordi de tror det bare finnes én type kunnskap om verden. Også vi som ikke er religiøse må jo skjønne at religion representerer en annen type kunnskap! Men dette er åpenbart en bitter pille å svelge for disse kritikerne. Det er blitt stadig mer tydelig for meg at vi finner en større emosjonell modenhet i en del religiøse miljøer enn i enkelte vitenskapelige. Av og til føler jeg at de forstår oss, men vi forstår ikke dem, sier han.

Det er ikke alltid jeg er enig med den særdeles pratsomme Thomas Hylland Eriksen, men her synes jeg han viser en ydmykhet som ateistiske bulldozere som Dawkins og Hitchens totalt mangler. Det er selvsagt også mange kristne som heller ikke viser så mye forståelse for at andre ikke tror og mener det samme som dem om absolutt alt, men det er en helt annen sak.

Les hele intervjuet med Eriksen her

1 kommentar:

dabide sa...

Har du hørt denne debatten?

Meget interessant, til tross for elendig ordstyrer og opplegg...