mandag, oktober 03, 2005

Podcast

Podcast er et morsomt nytt konsept. Det går i korthet ut på å snakke inn på datamaskinen din og legge det ut på nettet i et format som gjør at det kan spilles på Mp3-spillere, IPods og lignende, i tillegg til på datamaskinen. Podcast kan nærmest betegnes som en slags blogging med stemmen. Thomas Brevik, som jobber som bibliotekar på Sjøkrigsskolen i Bergen, er en pioner på dette området. Les om det i hans bibliotekblogg her.

Jeg har selvsagt prøvd ut dette. Vi bibliotekarer liker jo å ligge litt i front teknologisk. Klikk HER, så laster du ned min dialektbrekende stemme som preiker i vei. Filen er på 10 Mb og kan ta en liten stund å laste ned, men kommer sånn etter hvert (på min jobb-PC tok den litt over tre minutter å laste ned). Dette er kun lagt ut på mitt webområde, og kan så vidt jeg vet ikke lastes inn på noen spiller... Men det vil nok ingen heller ha interesse av.

Hva er så det nye med dette? Mye det samme som var nytt med blogging da det dukka opp. Det er svært enkelt å få til rent teknisk, nå kan en hver bli sin egen programredaktør... Det krever også veldig lite utstyr. Du trenger kun en PC med et brukbart lydkort og en mikrofon som koster cirka en hundrelapp. For å spille inn kan du bruke programmet Audacity, som kan lastes ned helt gratis. Det er også ganske enkelt å bruke. Når du skal publisere detdu har spilt inn på nettet har du i hovedsak to muligheter: Du kan legge det inn på ditt eget webområde, slik jeg har gjort denne gangen, eller du kan benytte deg av Nettavisens Freecast, slik mange allerede har gjort. Her finner du mange forskjellige Podcasts, og kan altså helt gratis legge ut din egen. Så da er det vel egentlig bare til å sette i gang med å prate, eller for den saks skyld synge.

Les ellers denne artikkelen for å få vite mer.

1 kommentar:

Kjell Rune sa...

Yo! Der va eg endelig på nett igjen. Fekk nye datta igår. Viss du vil, kan du jo besøka bloggen min på kjellrune.blogspot.com Ska ha praksis på Åkra ungdomskule i 4 veker fra 17. oktober av, så eg antar me snakkas då. Be blessed. kR