torsdag, januar 22, 2009

Norske digitale bøker på plass!

Digitalbok.no tilbyr nå norske digitale bøker til nedlasting. Prisen er 79 kroner per bok, og formatet er så vidt jeg kan se PDF. Bøkene kan leses på skjerm, om det nå er dataskjermen din eller skjermen på mobiltelefonen. Det finnes også egne leseplater å få kjøpt, men disse er foreløpig håpløst dyre. Rundt 3000 kroner for en liten dings er ikke det jeg kaller brukervennlig.

Hvor stort er egentlig dette? Det vil jo tiden vise. Jeg må innrømme at min interesse for fenomenet i alle fall foreløpig er rent faglig. Som bibliotekar er det klart at jeg er interessert i nye bokformater, og for enkelte vil kanskje dette være en ny inngangsport til litteratur. Selv venter jeg nok til leseplatene får en mer human pris, eller til jeg en gang skaffer meg en fancy mobiltelefon. Har du f.eks. en IPhone ligger du ganske godt an.

Dette er nok langt fra den endelige versjonen av e-boka, noe blant annet Eirik Newth påpeker ganske klart. Hvor gøy er det med Flash egentlig?

1 kommentar:

Anonym sa...

Generelt kan man sikkert ha mye moro med flash, men ikke hvis man forsøker å besøke digitalbok.no med sin iPhone. Flash støttes nemlig ikke av iPhone, og dermed har bokhandelen effektivt blokkert for en rimelig stor del av sine potensielle kunder. Jeg kjøper nemlig digitale bøker gjennom ereader.com og andre internasjonale nettbutikker, og bøkene leser jeg selvsagt på min mobilskjerm. Disse nettbutikkene leverer bøker i et ganske greit format som støttes av mange, mens digitalbok.no i stor grad baserer seg på det lukkede systemet til Mobipocket. Jeg vil SVÆRT GJERNE kjøpe norske bøker jeg kan lese på min iPhone, og jeg kunne godt tenke meg å kjøpe elektroniske bøker jeg ikke ville funnet på å kjøpe i papirform. Men - det går dessverre ikke...