søndag, august 03, 2008

Langt fra noen bortkastet helg!



Lost Weekend leverte! Fint vær og de vakre omgivelsene på Kollevåg legger alt til rette for en god festivalopplevelse, og det ble det. Jeg og Jan Inge var på følgende konserter:


Thom Hell: Denne fyren har jeg vært på konsert med før, denne gangen hadde han med fullt band. Etter en noe langdryg lydsjekk leverte de en glimrende konsert. Jeg ser ikke bort fra at vi her har å gjøre med en av Norges ypperste låtskrivere.


Bart: Dette er vel mer av et tulleprosjekt, selv om det låter helt ok. En trommis og en gitarist som spiller heavy låter med småhumoristiske tekster og eller spøker mye. Best i begrensede doser.

Surferosa: Jeg har alltid vært litt skeptisk til dette bandet rent musikalsk, men Mariann Thomassen er jo unektelig et fyrverkeri på scenen. Bra konsert.





Waterboys: Mike Scott og bandet hans var satt opp øverst på festivalplakaten, og de forsvarte den plassen med glans. For en konsert! Mike Scott og hans faste fele- og madolinmakker Steve Wickham har en utrolig tilstedeværelse på scenen, det virker som de ville gitt like mye for ti publikummere som for ti tusen. Vi fikk gamle klassikere som "The Pan Within", "Whole of the moon" og "Medicine Bowe", alle framført med et trøkk og en innlevelse som får dem til å virke nye. Mike Scott driver ikke mye publikumsfrieri, men han gir minst 110% på scenen. Jeg må si at jeg nesten er glad for at Waterboys etter hvert har begynt å gjøre seg fortjent til den belastede merkelappen "Norgesvenner", da dette betyr at jeg med god sannsynlighet får sjansen til å se dem flere ganger.

Til slutt må jeg takke de to hyggelige roerne (jepp, de kunne fortelle at de driver denne litt smale idretten på seriøst nivå) som kjørte oss fra Askøy til Bergen Sentrum, der kvelden ble verdig avsluttet med et besøk på Garage.

2 kommentarer:

David sa...

Waterboys er veldig bra. Gleder meg til å se dem igjen 21 august i Drammen.

janorkan sa...

lost blei suksess i år igjen. nå får me barra håpe på at de fortsette te neste år. i wish i was a fisherman!