onsdag, februar 20, 2008

Elling om den moderne ateismen


Kommunistrapperen Elling fra Gatas Parlament er heller ikke spesielt begeistra for Ronkhard Dorkins og hans medsammensvorne:

En ateist som hevder at “religionen” er skyld i krigene som foregår i Irak og Afghanistan er ikke en seriøs ateist! Vedkommende har ikke tenkt igjennom konsekvensene av sitt eget livvsyn! Hvis den materielle virkeligheten skapte forestillingene om åndevesnene, så er det en urimelig antagelse at det er troen på åndevesnene som skapte krigene. Det er den materielle virkeligheten; olje og verdensherredømme, som har skapt krigene. De involverte parter bruker sine respektive guder som ideologiske våpen i kampen mot fiendene!

Men se – den nye ateismen kommer fra et helt annet sted enn vår hjemlige humanistiske ateisme. Den har ikke som formål å utdanne arbeiderklassen og kvitte den med gamle fordommer. Den har som hensikt å vise at den vestlige verdens kultur er overlegen den primitive, svartsmuskede og terroristiske delen av verden. Kvinnefrigjøring, demokrati, vitenskap og sjølve idéen om menneskeverdet blir alt sammen gjort til et resultat av ateismen og gudløsheten. Det er en ideologi som bidrar til å styrke imperialismen.

I denne verden vi alle sammen lever; kristne, muslimer, buddhister og ateister, står ikke kampen mellom de som tror på eksistensen av åndevesner og de som ikke gjør det. Den står mellom de som mener at alle er like mye verdt, og de som ikke mener det! De står mellom de som ønsker undertrykking og de som sloss imot! Mellom krig og fred, imperialisme eller sjølvråderett!

Politisk sett har jeg møtt kristne flere ganger. Noen ganger som allierte, noen ganger som motstandere. Jeg har demonstrert mot Ludvig Nessa og gjengen hans, som gikk rundt i sentrum av oslo med bilder av aborterte forstre som de dytta opp i ansiktet på unge jenter på 15-16 år. Jeg har vært med på motdemonstrasjoner mot Seierskirken og deres anti-homobudskap.

Men jeg har vært med på EU-kampen, nært alliert med flere kristne. Jeg har ikke tall på alle de nettene jeg har sitti oppe som nattevakt den gangen vi hadde kirkeasylbevegelsen; en tett allianse mellom antirasistene og flere kristne miljøer. Jeg har selvfølgelig hatt mye med sterkt kristne mennesker å gjøre i fagforeninger og streikebevegelser. Jeg skal si det sånn; jeg er ikke kristen, men de kristne og jeg er bedre venner enn det ser ut som hvis man leser Dagbladet.

Hvorfor denne plutselige ravinga om religion, opprør, rettferdighet og klassekamp?

(Sitert fra denne bloggen)

En kan kanskje lure på hvorfor jeg plutselig er blitt så interessert i å pushe meningene til ateister som er uenige med andre ateister. Vel, det kommer av at jeg suynes det er viktig å få fram at ikke alle ateister føler seg representert av ytterliggående figurer som Dawkins og Hitchens, akkurat som ikke alle kristne føler seg representert av Enevald Flaaten og Jan-Aage Torp. De ytterliggående ateistene kan få seg til å mene at alle religiøse er farlige, fordi de "moderate" på en eller annen måte legitimerer det de "ekstreme" gjør. Dette er en slags form for selvskudd, siden dette vel må bety at "moderate" ateister dermed legitimerer de rabiate utfallene til mer "ekstreme" ateister.

1 kommentar:

Elling sa...

Veldig kult at du graver i dette. Det blir neppe mindre relevant framover. Bjørn Are Davidsen kommer forresten til Stavanger i mars for å ha et foredrag knyttet til ny-ateismen.