onsdag, mai 04, 2005

Kriminelle kopisperrer

På en del CD-plater du har kjøpt i det siste har du kanskje lagt merke til at det er et klistermerke på dem som forteller at de er "Copy Protected". Dette betyr som kjent at plata ikke lar seg kopiere. Hensikten med dette er å unngå piratkopiering. Dette er etter min mening forståelig, piratkopiering er en annen form for tyveri. Men det reiser seg flere problemstillinger i forbindelse med dette. En ting er at dette fører til at jeg når jeg kjøper en plate til privat bruk ikke kan kopiere denne over på min private Mp3-spiller. Altså blir jeg faktisk nektet å benytte meg av min egen CD på den måten som passer meg. Dette er en klar krenking av mine rettigheter som forbruker.

Et annet poeng som opptar meg som bibliotekar er at bibliotekene i verste fall kan miste muligheten til å ta sikkerhetskopier av innkjøpt materiale. Dette vil gå ut over bibliotekets mulighet til å oppbevare og tilby viktig materiale.

Merkelig nok går myndighetene inn for at denne praksisen skal fortsette. Det har lenge vært snakk om å forby kopiering av private plater over på private Mp3-spillere. Dette skulle hjemles i den nye Åndsverkloven som er til behandling i disse dager. Elektronisk Forpost Norge hadde i den forbindelse en
aksjon rettet mot stortingspolitikerne. De valgte en positiv aksjonsform, ved at de gav Kulturkomiteen en Mp3-spiller. Dette var noe de trengte, siden det faktisk har vist seg at flere av de som skal behandle denne loven knapt vet hva en Mp3-spiller er...

Jeg ser på det som min selvsagte rett å benytte meg av musikk jeg har betalt for slik jeg ønsker, så lenge det kun er til eget privat bruk. Dersom du er av samme mening kan du sjekke utdisse nettsidene, de viser deg hvordan du kopierer plater med kopisperre.

http://itpro.no/art/6437.html
http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/30/404229.html

1 kommentar:

Anonym sa...

Det er bra du legger det inn på siden din JD...Leste at han som står bak loven (Slettholm) visstnok er komponist til daglig, altså ikke akkurat en politiker uten egeninteresser i loven "sin". Rart han ikke har blitt tatt for det av avisene. EMI er FEMI...som Tungtvann sier. Etter det jeg vet er de de eneste i Norge som har sånn kopisperre på platene sine. Hvis det blir slik at jeg MÅ først kjøpe den på CD, og så digitalt for å få den over på mp3-spiller, kan de like gjerne ha det så godt. Da laster jeg ALT på den aktuelle CD`en ned gratis...:-) Har dog ikke støtt på problemstillingen enda.