torsdag, januar 12, 2006

Jeg skal dø

I gårsdagens utgave av Dagsavisen fikk framtidsforskerne slippe til orde og sette opp sin dødsliste (les artikkelen her). Dommen er klar og hard: Bibliotekar er en dødsdømt yrkesgruppe:

"Det er slutt på at bibliotekarer hjelper til med å finne fram til bøker. Til det er søkesystemene blitt for gode. I stedet arbeider bibliotekarene med andre arbeidsoppgaver, som for eksempel å bygge opp informasjonssystemer."

Nu vel. Dersom det der er en dødsdom er de bedre enn sitt rykte. Vi vil ikke forsvinne, bare få nye arbeidsoppgaver, som til og med virker både spennende og utfordrende! Jeg må også si at jeg tviler på om folk noen gang vil bli helt selvhjulpne til å finne fram. Samme hvor gode søkesystemene blir er det utrolig hva folk ikke klarer å finne selv om det står rett foran nesa på dem. I tillegg må en jo kunne bruke disse glimrende søkesystemene. Og for å lære seg å bruke noe må en jo ha noen til å lære seg det...

Bibliotekarer er ikke de eneste som sliter, vi er flere i samme utrygge båt. Piloter, CD-plater og pølseboder(!) ligger tydligvis også tynt an. Taim oill sjåu.

Men når de überhippe framtidsforskerne sier jeg er dødsdømt så er jeg vel det. Det sies at en god indikator på om du er en vinner eller taper er om brødskiva havner med smørsida opp eller ned når du mister den i gulvet. For noen minutter siden mistet jeg et rundstykke. Det havnet med smørsida ned. Jeg tror like godt jeg går og skyter meg.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Med så mange nye utfordringer foran oss som jobber i bibliotek, synes jeg du kan gjemme hagla i skapet igjen, jeg :-) Ja, vi vil bli nødt til å godta endringer i arbeidsdagen vår, men hvorfor kan vi ikke heller prøve å se det positive i en forandring? Jeg er fullstendig klar over at man vet hva man har, men ikke hva man får. Likevel opplever jeg at jeg jobber i et yrke som får stadig mer positiv oppmerksomhet; særlig siden tendensen i skoleverket er at bibliotekene er uvurderlige og at bibliotekenes kunnskap innenfor bøker og lesing er viktige å trekke veksler på. Utlånstallene øker år for år, og i Lunner øker faktisk budsjettene også - til tross for laber kommuneøkonomi! Smil til verden: det går bibliotekenes vei, tror nå jeg :-)

John David Didriksen sa...

Som jeg skriver: Vi vil få nye oppgaver som er både spennende og utfordrende. Og noen hagle har jeg ikke i skapet, ordet og kunnskapen er mine våpen!

Elin Stillingen sa...

Jepp, nok å gjøre uansett tror jeg. Og om vi ikke kan brukes i bibliotek, kan vi brukes til så mye annet :-)
Eirik

Anonym sa...

Kanskje er det slik at bibliotekarene vil eksistere, men de vil få andre titler. Som researcher etc. Dette er gammelt nytt, selvsagt. Ville bare si det. Det passa liksom inn i sammenhengen her.
Mvh
Anne I. Gran, for tida arbeidsledig bibliotekar

arne sa...

Det vil bli en trist dag den dagen man ikke lenger kan få hjelp av et menneske til å finen fram i et bibliotek.
Disse helvetes søkemotorene skjønner, når alt kommer til alt, ingenting. Jeg vil annta at dere bibliotekarer skjønner en hel del om bøker og systemer.
Den lista i Dagsavisen var stort sett undøvendig og i overkant synsende, ikke snakk om at jeg begynner å laste ned musikk fremfor å kjøpe fysiske plater!
Ja til dyktige bibliotekarer som fortsetter å hjelpe oss hjelpeløse når vi har et spørsmål.

Anonym sa...

Selvsagt vil dere leve
men kanskje omrokeres
Men ikke i dag ?!
Eller i morgen
Men kanskje på mandag
eller onsdag ?!

Lykke til iallefall
Smartinger som deg overlever alltid

Rachel

Mona Helèn Langeland sa...

Liker biblotekarer jeg, men vet ikke om jeg tør innrømme at jeg stort sett bruker søkemotoren på bibloteket. Utrolig kjekt, men ikke like koselig som de vennlige biblotekarene.

Ikke alle som er koselige da, men....:)

Kanskje vi lærere dør ut også? Kanskje elevene ikke trenger oss? En eller annen pc som gjør den jobben....? Jaja en ting som er så fantastisk med menneske det er jo at vi er utrolig tilpasningsdyktige.

Godt nytt år foresten.

Enjoy!

Anonym sa...

Hva med HUSMØDRE, a ?!

Rach...

David sa...

Folk som skyter seg er også dødsdømte(!), for i framtiden kommer fantastiske lykkepiller som man vil bli tvangsforet med fra fødselen av.

Mona Helèn Langeland sa...

Leeer digger dem...tror jeg :( Blir vi lykkelige da????

Hva skal vi bryne oss på?
Hva skal utfordre oss da?

GIVE ME SOME!!!!
eller.....?

(har det bra ikke misforstå men livet er hardt til tider for alle)