lørdag, februar 21, 2009

En velfortjent vinner! (?)

Som en eller kanskje to har fått med seg har Alexander Rybak akkurat vunnet den norske finalen i MGP. Han fikk seks ganger flere stemmer enn Tone Damli Aaberge på andreplass. Det norske folk har dermed gjort et ganske klart valg, og den blide felespilleren sendes til Moskva. Han er uten tvil et bra valg: Fengende låt, god vokal, rått felespill og en sjarmerende artist med et utrolig sceneshow. All ære både til Rybak og Frikar, som lager et fyrverkeri godt rotfestet i det beste av norsk kultur. Jeg tror de kan gjøre det veldig godt i den internasjonale finalen i mai.

Når det er sagt: For en kyniker og grinbiter som meg blir det nesten for mye av det gode. Alt er så blidt og fargesprakende, nesten litt gladkristent. I tillegg har "Fairytale" en ganske irriterende omparytme som nesten gir meg en følelse av skolekorps. Jeg stemte derfor også i kveld på Alexander Stenerud, som ble nummer tre. Der Rybak hopper rundt og gliser fra øre til øre glir Stenerud sofistikert rundt på scenen i svart dress og slips. Han synger med en slags fordekt desperasjon, og framfører den pompøse elektropopen sin med iskald og dramatisk lidenskap. Han blir sammenlignet med både David Bowie og Bryan Ferry, selv tenker jeg på Martin Fry i ABC når jeg ser og hører Stenerud i aksjon. De har til og med samme klesstil og kan kanskje i det hele tatt sies å ligne litt på hverandre:





Et diskusjonstema dette året har vært markedsføringen av de forskjelige låtene før selve finalen. Det er ikke lenger slik at det er forbudt å spille låtene på radio og TV før finalen er over, og dette har slått ganske ulikt ut for finalistene. Er det en tilfeldighet at de to låtene som ble nummer en og to også er de som har fått mest hype i media? Jeg tviler på det, min påstand er at finalen i ganske stor grad var avgjort før den fikk begynt. Om det skal være sånn får bli opp til noen andre å avgjøre.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gralla med post nummer 502! Selv har jeg ikke fulgt med på MGP, så for meg er det samme. Det er jo alltid de mest irriterende som vinner, er det ikke det?