onsdag, april 02, 2008

Pondus


Jeg har vært en trofast leser av Pondus helt siden serien gikk som populær biserie i Ernie litt over midten av 90-tallet, og har selvsagt kjøpt bladet siden første nummeret kom litt etter årtusenskiftet. I forgårs kunne jeg kjøpe nummer 100. Det er med undring og beundring jeg kan fortelle at serien er minst like bra nå som for fem eller ti år siden. Frode Øverli har vært flink til å hele tiden introdusere nye bifigurer og spinne handling rundt dem, og på den måten holder serien seg "fresh". Mine favoritter her er Jokkes tyske stefar Günter, metallantihelten Zlatan og de gade bussjåførene Hugo og Ivar. Øverli klarer også stadig å finne nye poenger til hovedfigurene Pondus og Jokke, så det er ingenting som tyder på at jeg ikke om noen år kan skrive hyllende ord om Pondusblad nummer 200.

1 kommentar:

Kjell Rune sa...

All hyllest til Frode Øverli. Helt enig - han gjentar seg selv ganske så lite og er alltid oppfinnsom om det er ny sveis eller ny epoke i livene til figurene.

kR