mandag, juni 04, 2007

Sommergospel 2007

Sommergospel i Skudeneshavn kunne dette året skilte med et legendarisk program: Larry Norman og Jerusalem for første gang på samme scene! Jeg hadde personlig størst forventninger til Jerusalem, men det viste seg at jeg tok feil.





Larry Norman blir av mange regnet som "kristenrockens far" og har mange svorne fans. Derfor var jeg ganske spent på å se ham live, men når jeg så ham komme ut på scenen ble jeg med en gang redd for at dette kunne bli litt av en nedtur. Han måtte mer eller mindre bæres inn på scenen, og på forhånd hadde vi fått vite at han lider av diabetes og har 25% hjerteaktivitet(!!!). Men noen sørget nå for å få hengt på gubben en gitar, og fra da av og ut var det rett og slett legendarisk. Den mer eller mindre konstant dødssyke mannen spilte og sang som om han var i et oppgjør med Djevelen selv (kanskje det var akkurat det han var?). Jeg tror aldri jeg har sett maken til rå tilstedeværelse. De to første låtene var det kun ham og en gitar, og det var skarpt som en skalpell. Bandet som etter hvert kom på scenen var spilte også med stor innlevelse, så dette ble en meget spesiell konsert. Jeg tror det var flere enn meg som tenkte at det var en oppvisning i ren åndelig styrke vi fikk se. Norman var bare i stand til å spille i tre kvarter, men han nådde å spille flere av sine største klassikere. Denne konserten var en ren velsignelse!

Selv for Jerusalem var dette vanskelig å følge opp, men de gjorde et godt forsøk og viste at også de har formen inne. Dessverre hadde de litt dårlig lyd til å begynne med, noe som virket litt skjemmende på framføringen av klassikerne "Krigsman" og "Moderne man". Heldigvis kom det seg etter hvert, og med unntak av et par litt kjedelige nye låter midt i settet var dette en bra konsert. Godlåter som "Risen", In his majesty's service" og "Dancing on the head of the Serpeant" ble spilt til alles glede.

Alt i alt en ren festkveld! Måtte de bare få til et like bra program til 20-årsjubileet neste år...

3 kommentarer:

janorkan sa...

flotte anmeldelse john david. som eg sko sagt det sjøl. den konserten va verdt turen him te karmøy, om eg så stryke på eksamen i mårå :)

Kjell Rune sa...

Hørtes meget kult ut. Tenk at jeg glemte å spørre om hvordan Sommergospel var da vi møttes i går. Du var vel ikke på Bjørn Eidsvåg-konserten også...?!!?

kR

John David Didriksen sa...

Jan: Du stryker ikke. Larrys åndelige styrke vil følge deg helt inn i eksamenslokalet i dag.

Kjell: Bjørn Eidsvåg gidder jeg sjelden å høre så mye på.