tirsdag, juni 06, 2006

Stephen King

I forgårs ettermiddag begynte jeg å lese "Christine" av Stephen King. Det er en bok på 530 sider. Jeg var ferdig med den i går kveld. Det bør være anbefaling god nok.


Stephen King er bare rå. Grøsserne hans er stort sett ondskapsfulle fortellinger om hvordan demoniske krefter på de mest usannsynlige måter kommer seg inn i vår verden og tar livet av de aller fleste involverte. King er en svært produktiv forfatter som har skrevet over 40 romaner og enda flere noveller. Til tider er han nok litt for produktiv, kvaliteten på det han skriver er varierende. Men på sitt beste er han helt i ypperste klasse, også litterært.

"Hjerter i Atlantis" er et ypperlig bevis på dette. Den er ingen skrekkroman, den føste delen handler om så følsomme ting som vennskap, den første forelskelsen og det første kysset... Den andre delen er kanskje den aller beste. Her skildrer King en tilsynelatende bekymringsløs collegetilværelse i USA på 60-tallet (uten tvil med selvbiografiske trekk), men i bakgrunnen lurer Vietnamkrigen... Mesterlig skrevet, faktisk noe av det beste jeg har lest. Første del av boka er filmet med Anthony Hopkins i en av hovedrollene.

Av hans mer skrekkelige romaner kan jeg spesielt anbefale "Mørke krefter" (The Dead Zone), "Skinn og bein", "Kidnappet" (Misery), "Carrie", "Christine", "De levende døde" (Pet Semetary) og novellesamlingen "Nattmennesker". Han har også i tillegg til "Hjerter i Atlantis" skrevet gode nesten realistiske romaner som "Dolores Claiborne" og "Den Grønne mil". I disse romanene er det også enkelte overnaturlige elementer, men de står ikke i sentrum.

Det er laget en hel haug med filmer av Stephen Kings romaner og noveller. Filmene er i likhet med bøkene av ytterst varierende kvalitet. "Ondskapens hotell" med en infernalsk Jack Nicholson i hovedrollen er nok den aller mest kjente, men "The Dead Zone" er kanskje enda bedre. Klasseskuespilleren Christopher Walken spiller hovedrollen, og gjør her uten tvil en av sine aller beste prestasjoner. "Den Grønne mil" med Tom Hanks er jo også glimrende, og "Frihetens regn" regnes av mange som en av de aller beste filmene i nyere tid. En fantastisk historie om mot, vennskap og kampen for rettferdighet og et godt fengselsbibliotek... En skam at denne historien i bokform faktisk ikke er oversatt til norsk.

Stephen Kings nettside kan en blant mye annet lese at han tror på Gud og stemmer på Demokratene. Bra mann. Sjekk også ut denne danske siden.

For de som måtte lure: Jeg har en drøy hyllemeter av Stephens Kings bøker i min private boksamling.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stephen King er en av mine favorittforfattere også! Han er kongen over alle busemenn! Jeg synes som deg at han er best i "The Shining", "Christine", "Misery" og "The Dead Zone" - men også i "The Stand", "Firestarter", og "Different Season" (spesielt novellen "The Body"). Mer om det her.

Anonym sa...

Jeg har en idè til en ny Stephen King bok. Den skal handle om det nye fenomenet blogging....Er blogging egentlig et fenomen satt i verk av djevelen selv? Skriver ikke lenger folk i sine egne koselige gamle hjemmesider...? Men lar seg heller diktere av dagens blogger-tilbydere. Som når over 70 % har startet med blogging, kanskje plutselig viser sine ekte hensikter...Å ta over sjelene til alle de sarte bloggerne...

Hehe. John D vil se meg starte med blogging, siden dagboken min passer så fint til det mediet. Vi får se etterhvert....